Marknadsföring

Marknadsföring är en viktig del av varje förenings kommunikation. Ni kan exempelvis marknadsföra er verksamhet genom att sprida information om den kommande säsongens träningstider, helgens match(er) och turneringar eller ett nystartat projekt. För att nå ut till målgruppen kan det vara nödvändigt att översätta nödvändig information till flera språk om möjligheten finns (läs mer om översättning här). Nedan följer ett antal punkter gällande var man kan tänkas nå ut med sin marknadsföring:

  • Hemsida
  • Mail
  • Sociala medier (exempelvis Facebook, Twitter och Instagram)
  • Tidningar
  • Affischer
  • Broschyrer
  • Fysiska besök (exempelvis skolor, SFI, mötesplatser eller hos andra föreningar)
  • Ryktesspridning från medlemmar

Andra lämpliga tillfällen att använda sig av marknadsföring är i samband med övriga rekryteringsinsatser. Besöker ni en idrottslektion? Passa då på att dela ut broschyrer med information om er förening, träningstider och kontaktuppgifter. Har ni bjudit in ett antal nyanlända till ert Sportcafé? Dela då ut fribiljetter till nästa hemmamatch till individerna ur målgruppen. Varför inte även bjuda på en fribiljett till en vän de kan ta med sig?. 

Marknadsföring är viktigt men för att nå målgruppen är det personliga mötet av största vikt. Se därför till att era medlemmar rör sig utanför er verksamhet i forum där målgruppen finns representerad.